QUELQUES ... CHINOISERIES !
Encore quelques chinoiseries … Chinoises !
Certainement pour apaiser la tension qui règne dans cette
partie de la Mer de l’Ouest des Philippines, les Chinois vont envoyer des
touristes dans les spratly’s !
Quel type de touristes va bien pouvoir envoyer la Chine ?
Des petits bonshommes habillés de vert olive avec bottes, casquettes et fusils ? De chasse bien évidemment, ne s’agit-il pas avant tout de tourisme.
Des petits bonshommes habillés de vert olive avec bottes, casquettes et fusils ? De chasse bien évidemment, ne s’agit-il pas avant tout de tourisme.
Que vont-ils bien pouvoir chasser ?
Mais les habitations du genre hôtels cinq étoiles jaunes sur fond rouge sont déjà prêtes, je vous laisse en admirer le style.
Mais les habitations du genre hôtels cinq étoiles jaunes sur fond rouge sont déjà prêtes, je vous laisse en admirer le style.
De plus, il va certainement falloir les protéger ces
touristes, quelques petits destroyers, des croiseurs, des frégates … du genre
de celles qui s’échouent sur les récifs coralliens philippins.
Etonnante cette déclaration faite dans un grand quotidien
aux ordres du Parti.
Quand on sait que les Chinois ont officiellement et violemment protestés lorsque les Philippines ont annoncées leur intention de créer une école primaire pour les enfants, qui sont des civils à ce qu’il me semble, de Pag Ibig Island. La seule île de la zone, à ma connaissance tout du moins, à avoir une population civile.
Quand on sait que les Chinois ont officiellement et violemment protestés lorsque les Philippines ont annoncées leur intention de créer une école primaire pour les enfants, qui sont des civils à ce qu’il me semble, de Pag Ibig Island. La seule île de la zone, à ma connaissance tout du moins, à avoir une population civile.
A city in
southern China plans to extend a tourist route to the disputed Spratly Islands
in the West Philippines Sea (South China Sea), a move that could ease tensions
among countries in the region with rival territorial claims in the strategic
waterway.
Tourism is
globally recognized as a nonpolitical activity, and the World Tourism
Organization promotes it to foster friendship and understanding among nations,
even between nations quarreling over territory in such important parts of the
globe as the West Philippine Sea.
The West
Philippine Sea is home to major sea-lanes vital to global trade. Why not
tourism, too?
Filipino and
Chinese fishermen have for years been exchanging visits to each other's boats,
singing together and sharing drinks, in the disputed Panatag Shoal (Scarborough
Shoal) off Zambales province. Their governments didn't know, until Filipino
fishermen began talking about it when Philippine and Chinese ships began facing
off with each other after Philippine authorities accosted Chinese fishermen
over alleged poaching at the shoal.
Cruise to
Spratlys
Chinese state
media reported on Saturday that Sanya City, a famed tourist destination in the
southern Chinese province of Hainan, is planning to include the island chains
of Zhongsha (Macclesfield Bank) and Nansha (Spratlys) in a cruise route under a
10-year tourism development plan.
The report by
state news agency Xinhua published in the English edition of the China Daily
said the planned route extends the luxury cruise lane being tested out in Xisha
Islands (Paracels), one of the major island groups in the West Philippine Sea.
Quoting local
officials, Xinhua said the 2012-2022 Sanya City tourism plan "has passed
the expert panel's evaluation and is waiting to be endorsed by the provincial
authorities" in Hainan.
Earlier this
year, Sanya City tourism officials tested out a cruise to Yongxing (Woody
Island), the main island in the Paracel chain. The Paracels are expected to be
opened to tourists within the year, the report said.
The 10-year
tourism development plan looks at including two other parts of the West
Philippine Sea island chains, Macclesfield Bank and the Spratlys, in the cruise
lane.
It should
draw no opposition from other claimants in the West Philippine Sea as long as
China does not oppose reciprocal plans from countries in the region with
tourism industries.
China is
claiming almost all of the Spratlys, parts of which are claimed by the
Philippines, Vietnam, Malaysia, Brunei and Taiwan.
Asked about
the Chinese announcement, Department of Foreign Affairs (DFA) spokesperson Raul
Hernandez said, "We don't have complete information on that yet."
Earlier this
year, China established Sansha City on Woody Island, in the Paracels, to
administer the island chain and the Spratlys, drawing protests from the
Philippines and Vietnam.
Sanya City's
announcement came three days after Chinese Foreign Minister Yang Jiechi,
speaking at a joint news conference with visiting US Secretary of State Hillary
Clinton, said China would ensure "freedom and safety of navigation"
in the West Philippine Sea.
Guarded
optimism
The DFA said
it took Yang's statement "with guarded optimism," and asked China to
clarify whether it was asserting ownership of the whole of the Spratlys or
expressing respect for international law.
The
Philippines also reiterated that China's claim in the Spratlys is
"excessive."
"No
state can arrogate unto itself the unilateral right to determine or assure the
existence or nonexistence of the freedom of navigation in the West Philippine
Sea," the DFA said in a statement issued Thursday night. "Rather the
freedom of navigation is an established right that commands respect from
everybody as a matter of international obligation."
Apart from
conflicting claims to the islands in the Spratlys, the Philippines and China
are also disputing ownership of Recto Bank and Panatag Shoal in two other parts
of the West Philippine Sea.
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