INCOMPÉTENCE OU NÉGLIGENCE ?
Un ‘ferry’’ s’est retourné à la sortie du port d’Ormoc dans
la province de Leyte le deux juillet dernier.
Soixante et une personnes sont décédées.
Soixante et une personnes sont décédées.
Parler de Ferry dans le cas de ce type de navire est lui
faire beaucoup d’honneur.
Il s’agit en fait d’une grosse Banca ou Bangka, une grosse barque traditionnelle Philippine, avec balanciers et entièrement réalisée en bois. Certaines de ces grosses barques sont recouvertes de fibres de verre au niveau de la coque, ceci afin de préserver cette dernière des crustacés et autres animaux marins susceptibles d’attaquer le bois.
Elles sont en général équipées de deux, parfois trois,
moteurs diesels qui ont été adaptés aux conditions marines.
Les instruments sont réduits à leur plus simple expression et la plupart du temps pas un seul pour la navigation ; de jour comme de nuit l’on navigue sur les connaissances du capitaine de son secteur. Il y a souvent des miracles, mais pas toujours. Si Lourdes s’écrit de la même façon aux Philippines, la prononciation en est toutefois différente.
Si ces embarcations tiennent relativement bien la mer, il y
a tout de même certaines précautions à prendre.
En cas de grosses vagues il est préférable d’attaquer ces vagues sous un angle égal ou inférieur à quarante-cinq degrés ; elles ont également tendance à partir facilement en surf et il faut anticiper au gouvernail, faute de quoi il est très facile de se retrouver en travers des vagues, avec les conséquences qui peuvent en découler.
En cas de grosses vagues il est préférable d’attaquer ces vagues sous un angle égal ou inférieur à quarante-cinq degrés ; elles ont également tendance à partir facilement en surf et il faut anticiper au gouvernail, faute de quoi il est très facile de se retrouver en travers des vagues, avec les conséquences qui peuvent en découler.
La petite taille des gouvernails qui équipent ce type
d’embarcation pose également problème lors des demi-tours. Si les premiers
quatre-vingt dix degrés se passent relativement bien, une fois en travers il
est souvent difficile de poursuivre le demi-tour, surtout par fort vent. Il faut
également tenir compte, lors d’un demi-tour, du couple provoqué par la rotation
des hélices, ce qui n’est pas toujours évident lorsqu’il y a des obstacles.
Il semblerait qu’un mauvais arrimage, voire une mauvaise
répartition de la cargaison, soit responsable de ce naufrage lors d’une
tentative de demi-tour.
Police have
filed multiple murder complaints against the owner and crew of a passenger
ferry that capsized and left at least 59 dead in Ormoc City, an official said
yesterday.
The
criminal complaints were filed late Friday before the Prosecutors’ Office in
Ormoc City, where M/B Kim Nirvana passenger ferry capsized, according to Chief
Superintendent Asher Dolina, Eastern Visayas regional police director.
“We have
already filed multiple murder charges against the owner and crew for the
sinking of the boat. Inquest proceedings are now ongoing,” Dolina told the
Manila Bulletin.
The
Philippine Coast Guard (PCG) is also looking into the possibility that the
ill-fated ferry was overloaded after realizing the discrepancy between the
manifest and the number of survivors and bodies recovered.
As of
yesterday morning, the death toll from the sea tragedy rose to 59, Captain
Pedro Tinampay, district commander of PCG in Eastern Visayas, told a radio
interview.
He placed
the number of passengers who survived the maritime tragedy at 140, correcting
earlier figure of 141.
The latest
figure totaled 199, which was contrary to the passenger manifest that listed
194 people, including 178 passengers and 16 crew.
‘INTENT TO
KILL’
An initial
police investigation and interviews with survivors showed the vessel abruptly
turned over in waters off the Port of Ormoc City last Thursday, causing it to
capsize, Dolina told AFP.
“They were
not careful, showing there was intent to kill. They were reckless on purpose,”
Dolina said.
A total of
19 people were charged, including ship operator Jorge Bong Zarco, captain
Warren Oliverio, and 17 crew members, Dolina said. Oliverio and 10 crew members
are now detained at the Ormoc police station.
Under
Philippine law, murder is punishable by up to 40 years imprisonment.
The police
investigation is separate from a Coast Guard inquiry, which will primarily
determine the cause of the mishap.
However,
the Coast Guard may also recommend criminal and administrative charges.
“We will
file the charges as soon as we could because we don’t want the suspects to
leave the country,” Dolina said.
DEADLY
COMBINATION
The PCG’s
maritime casualty investigating team arrived the other day at the site to get a
clear picture of what happened. They wanted to gather more information from
Oliverio, his 16 crewmen, and passengers of the boat.
Apparently,
initial investigation led them to believe that not only “human error,” but also
overloading precipitated the sea tragedy.
“Most
likely (overloading) since its crewmen and passengers exceeded the number of
what was authorized,” Tinampay said. M/B Kim Nirvana has a passenger capacity
of 178.
But Balilo
clarified that probers are still determining if these two factors caused the
boat’s sinking.
PCG is
looking at human error as the possible cause, with reports of “faulty maneuver”
by the boat’s skipper amid the big waves and a choppy sea.
OVERLOADED?
Passenger
accounts, on the other hand, showed the ferry had difficulties backing out of
the Ormoc City port and it overturned because it was overloaded with cargoes of
cement and agricultural products.
Survivors
reported seeing up to 150 sacks of cement in the ship’s cargo area before it
capsized in relatively calm seas off Ormoc port last Thursday, city councilor
Godiardo Ebcas told AFP.
The PCG had
earlier said the 33-ton ship could carry 194 people – 178 passengers and 16
crew – but the latest count of survivors and deaths showed the ferry was
carrying 199 persons.
“The ship
might not be too overloaded in terms of passengers, but imagine the weight of
its cargo,” Ebcas said.
Each sack
of rice, cement, and fertilizer weighs 50 kilos (110 pounds), and 150 sacks
would easily add 7,500 to the ship’s load, excluding passengers, he said.
Ebcas said
survivors saw that the cargo, located in the ship’s lowest level, was not
fastened to the floor with ropes as it should have been.
“This could
have caused the weight of the ship to shift,” said Ebcas.
Search
operations with rescue divers were stopped Friday before the ship was lifted to
port’s berthing area.
Tinampay
said the sunken ship was already brought to the surface. “Hopefully, there were
no more bodies,” he said
Bloated
bodies spilled out of the MB Kim Nirvana’s wooden hull as a crane lifted it
from the water and placed it on Ormoc port, he said.
Ebcas
confirmed reports some bodies were washed to the shore in a neighboring
municipality.
POORLY
MAINTAINED BOATS
Poorly
maintained, loosely-regulated ferries form the backbone of maritime travel in
the Philippines, a sprawling archipelago of 100 million people.
Many sea
disasters occur during the typhoon season, which starts in June.
Frequent
accidents in recent decades have claimed thousands of lives, including the
world’s worst peacetime maritime disaster in 1987 when the Doña Paz ferry
collided with an oil tanker, leaving more than 4,300 dead.
Expériences, avis, critiques et commentaires, comme d’habitude sont les bienvenus.
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