ÉCHOUAGES ET CORAUX !
Ce sont des incidents qui n’arrivent pas tous les jours,
néanmoins des incidents qui arrivent trop fréquemment, principalement pour les
coraux philippins.
Dans un billet déjà un peu ancien et sous le titre « Tu
fais fort Pare », j’avais relaté un de ces incidents survenu dans la baie
de Sarangani. Un autre, fort commenté, l’échouage d’un navire de guerre US sur
le récif corallien du Tubbataha.
Mais ce ne sont pas les seuls, loin de là !
Un récif corallien est une structure naturelle dont les
coraux sont essentiellement à l'origine.
Un récif corallien résulte de la construction d'un substrat minéral durable (formé de carbonate de calcium) secrété par des êtres vivants, principalement des coraux. Il existe de très nombreuses espèces de coraux qui forment des écosystèmes marins complexes et parmi les plus riches en biodiversité, généralement à faible profondeur. Les massifs coralliens, notamment en région tropicale, procurent des niches écologiques à de nombreux animaux qui y trouvent nourriture, refuge, protection et abri. De très nombreuses espèces de poissons en sont donc dépendantes.
Un récif corallien résulte de la construction d'un substrat minéral durable (formé de carbonate de calcium) secrété par des êtres vivants, principalement des coraux. Il existe de très nombreuses espèces de coraux qui forment des écosystèmes marins complexes et parmi les plus riches en biodiversité, généralement à faible profondeur. Les massifs coralliens, notamment en région tropicale, procurent des niches écologiques à de nombreux animaux qui y trouvent nourriture, refuge, protection et abri. De très nombreuses espèces de poissons en sont donc dépendantes.
Port and
city authorities are preventing the departure of a Vietnamese cargo vessel that
ran aground at the Albay Gulf on Monday and damaged about 2,000 square meters
of coral reef within the city’s waters.
Benigno
Redito, chief of the Integrated Resource Coastal Management (IRCM) unit of the
city government, said the vessel, which has a crew of 21 Vietnamese, was
ordered to stay put after the destruction of the coral reef along the Pulang
Buya, or Demson Reef, was discovered.
The vessel,
MV Ocean 3 owned by Hoang Anh Shipping, had just departed from the Legazpi City
port after unloading sacks of imported rice from Vietnam when the ship’s hull
plowed through the coral reef in Pulang Buya, some 5 nautical miles (9.26
kilometers) from the port, around 7 a.m. to 8 a.m. on June 15.
Redito said
the city government would demand payment for the damage caused by the ship on
the coral reef and would push for the seizure of the Vietnamese vessel.
The damage
to the reef was initially estimated to be around P1 million, said Rhoneil
Estevez, the chief operation officer of the fishery enforcement team of
IRCM-Legazpi.
According
to Redito, a sea mapping operation that city authorities conducted on Wednesday
showed that the 2,000-sq m area damaged by the vessel was within the 4-hectare
Demson Reef, a marine protected area being managed by IRCM.
“With the
destruction of coral reef, our problem is the long-term recovery of the damaged
site. It will take several years to do the rehabilitation,” said Redito.
Redito said
authorities would need to consult marine experts to find out if it would be
possible to rehabilitate the damaged area.
Redito said
he believed that the accident was caused by human error, particularly since it
happened during daytime. “If there was a lookout crew, it might not have
happened as the reef is very visible during low tide,” he said.
He also
said if rehabilitation of the reef would proceed, it would become necessary to
ban fishing in the area, affecting the livelihood of small-scale fishers from
Legazpi’s coastal communities.
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