LE SECTEUR RURAL AUSSI !
Le secteur rural change aux Philippines !
Nous avons bien vu le changement qui s’est opéré à Ternate dans le système de la distribution.
Il y a encore quelques années, les propriétaires des boutiques du style Sari-sari store, une sorte d’épicerie locale, allaient se ravitailler à Manille. Une fois par semaine, voire deux fois par mois, les propriétaires de ces épiceries allaient se ravitailler à ‘’Divisoria’’, le petit Rungis local situé au cœur de la vieille ville de Manille.
Nous avons bien vu le changement qui s’est opéré à Ternate dans le système de la distribution.
Il y a encore quelques années, les propriétaires des boutiques du style Sari-sari store, une sorte d’épicerie locale, allaient se ravitailler à Manille. Une fois par semaine, voire deux fois par mois, les propriétaires de ces épiceries allaient se ravitailler à ‘’Divisoria’’, le petit Rungis local situé au cœur de la vieille ville de Manille.
C’était la seule et unique façon d’obtenir des prix
attractifs pour les produits les plus courants.
Il n’y avait pas ou peu de grossistes et pratiquement aucune distribution effectuée par les marques.
Il n’y avait pas ou peu de grossistes et pratiquement aucune distribution effectuée par les marques.
Ce n’est plus le cas. Les grandes marques ont leurs
camions qui font la tournée des revendeurs et des grossistes distribuant des
produits moins connus ont mis en place des réseaux.
De plus, les gros Sari-sari se sont transformés, d’autres se sont créés, sous forme de
supérettes.
Sans aucun doute possible ces changements récemment
intervenus sont le fait d’une demande en hausse et d’un besoin de choix plus
large.
Annual spending of Filipino rural homes is growing at a faster rate than the annual spending of their urban counterparts, a survey done by a global consumer research firm found.
According to
Kantar Worldpanel, Filipinos living in rural areas spent an average of P25,442
this year, up by 4% from P20,610 in 2009. In contrast, the annual spending of
urban households only increased by 2% to P31,179 this year from P28,207 in
2009.
The Kantar
market survey also found that rural spending is boosting the growth of fast
moving consumer goods (FMGC) in the country.
"The
rural sector is proving to be a very significant factor in the growth of FMCG
purchases today... They have contributed a total of P246 billion worth of FMCG
in-home purchases over the past five years," Kantar Worldpanel Philippines
commercial director Luzviminda Barra said.
Nescafe,
Lucky Me and Ajinomoto topped the list of the most frequently purchased brands
in rural areas.
Rural demand
for personal care products outpaced urban purchases, with the demand for hair
conditioners leading the way with a 19% increase.
Rural homes
still prefer traditional channels (sari-sari stores, groceries and public
markets) rather than modern channels, according to the survey, with an average
household buying from traditional stores 5 times a week and only visiting
modern channels twice a month.
Rural homes
in Mindanao and South Luzon posted the largest increase in spending since 2008
with 6% and 5%, respectively.
With the
results of the survey, Kantar Worldpanel hopes investors would consider rural
markets to be a fast emerging market.
"It is
important to look at what Filipinos prioritize to buy for their households so
that brands, retailers and marketers and organizations in general can
strategize to reach and recruit more shoppers in new geographies, new targets,
new segments or new occasions," Barra explained.
According to
the National Statistics Office (NSO), a barangay is considered urban if it has:
a population size of 2,000 or more, at least 1 establishment with a minimum of
100 employees, and at least 5 or more establishments with 10 to 99 employees
within the two kilometer radius from the barangay hall. Kantar Worldpanel
followed this standard in classifying urban and rural households.
The survey
was conducted among 3,000 rural and urban households.
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