4/07/2014

ILOILO VIRE ... ÉCOLOGIQUE ?

Il pourrait s’agir d’une excellente initiative, à la condition toutefois qu’il ne s’agisse pas uniquement d’essayer de racketter les propriétaires d’immeubles qui ne mettraient pas en place de racks destinés à parquer  les vélos et bicyclettes. De plus l’écologie est dans l’air du temps.


Par contre, sauf mauvaise lecture de ma part, je n’ai rien lu concernant les facilités que la municipalité pourrait mettre en place afin de faciliter la mise en œuvre ce projet. Voies et pourquoi pas rues réservées au cycliste, panneaux de signalisation, vitesse limitée des autres véhicules, voire interdiction de circuler pour certains types de véhicules, etc.

L’on parle dans cet article beaucoup d’engagements des tiers, mais pas de ce que doit ou va faire la municipalité pour faciliter ce projet. Quand on connait la circulation chaotique qui sévit dans la majorité des villes philippines et le manque de discipline de nombreux conducteurs, je demeure inquiet pour la sécurité des cyclistes, plus spécialement les enfants.

ILOILO City is vying to become a bike-friendly city by promoting the use of bicycles for daily transport to work and school or simply for leisure.

The City Council committee on transportation held Friday, April 4, the proposed ordinance filed by councilor Jose Efrain Treñas requiring government and non-government buildings with existing parking spaces to provide a safe bicycle parking zone.

Treñas said the recent bike festival held last March 30, 2014 showed success and appreciation by people on the use of bicycles.



Treñas said the bike festival launched into consciousness of the Ilonggos the “share-a-road” movement and the need to promote biking as an alternative healthy and environmentally sound mode of transportation.

Treñas said his proposed measure will urge the City Government to require building and establishment owners with existing parking spaces to allot a portion thereof as parking area for bicycles and to install bike racks for their employees, customers, clients, visitors and guests.

The ordinance stated that bicycle racks must be provided by the building owners and must be made out of sturdy metal or aluminum securely attached to the pavement. Bike owners must provide their own locks to secure their own bicycle when parked on the bicycle rack.

Building owners not complying with the provisions of the ordinance shall be penalized as follows: first offense with a notice of warning and within one month must comply by providing a bicycle rack, according to the ordinance.

Second offense will have a fine of P3,000 with another inspection within one month. Third offense will have a fine of P5,000 and revocation of business or leaser permit.

The proposed ordinance will be taken up next week for first reading by the City Council.


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